آینده آژانس های مسکن به چه عواملی بستگی دارد؟

 

از ابتدای پیدایش کسب و کارها تا کنون علم مدیریت نظریه های فراوانی را ارائه داده‌است. جدای از اینکه این نظریه ها در هر مقطع زمانی میتوانسته  پاسخگوی نیاز کارفرمایان باشد. اما باپیشرفت علم و مخصوصا علم مدیریت بسیاری از آن ها منسوخ شده‌اند. در کنار تمام نظریات رد یا قبول‌ شده باید متذکر شد که نمی‌توان دو موضوع نیروی انسانی و فضای مجازی را از نظر دور داشت. در این مقاله سعی داریم به آینده آژانس های مسکن به عنوان یکی از کسب و کارهای کلیدی در جامعه پرداخته و دور نمایی از این حرفه را ترسیم نماییم.

نیروی انسانی در مقاطعی از زمان آن قدر نقش پررنگ و ویژه ای داشته‌است که بعضا به آن منابع انسانی گفته‌می‌شود و در کنار سایر منابع یک سازمان مانند سرمایه ای با ارزش قرار می گیرد. اما امروزه گسترش فضای مجازی در تمامی کسب و کارها، در کنار نیروی انسانی می‌تواند مزیت های ویژه ای را برای کارفرمایان ایجاد نماید. در این مقاله سعی داریم به آینده آژانس های مسکن به عنوان یکی از کسب و کارهای کلیدی در جامعه پرداخته و دور نمایی از این حرفه را ترسیم نماییم.

آینده آژانس های مسکن

نقش نیروی انسانی در حرفه مشاوره املاک

نیروی انسانی همیشه در طول تاریخ جزء اصلی و جدانشدنی کسب و کارها بوده است. در حقیقت نیروی انسانی عامل اصلی پیشرفت و افزایش بهره وری در تمام صنایع به حساب می آید. این مقوله با نقشی که در حرف مختلف داره دیگه به عنوان نیروی انسانی مطرح نیست و تحت عنوان یک سرمایه یا حتی منبع شناخته می شود. درکشور عزیز ما با توجه به اینکه درصد زیادی از افراد جامعه را جوانان تشکیل می دهند می توان به پشتوانه این نیروی عزیم به مزیت رقابتی سرشاری دست پیدا کرد.
اگرچه امروزه بیشتر کارها با استفاده از تکنولوژی و پیشرفت صنعت به صورت ماشینی اداره می شوند اما مخترعان این دستگاه ها و ماشین آلات و همچنین اپرتورهای آن ها همانند قبل انسان ها هستند. پس می توان گفت همچنان ماشین آلات نیز به دست بشر اداره و مدیریت می شوند.
در شغل مشاور املاک نیز مانند سایر کسب و کارها، نیروی انسانی نقش مهمی را ایفا می کند. آژنس های املاک در مدیریت امور قراردادها، انجام مذاکرات، فروش، آموزش، خدمات پس از انجام معاملات( دریافت استعلامات، انتقال سند و ...)، استخدام افراد جدید، تهیه لیست املاک، تحلیل بازار، انجام بازدید ها و تهیه عکس و فیلم از املاک و سایر مواردی از این دست باید از نیروی انسانی حرفه ای و با تجربه استفاده نمایند. 

همچنین می توانید راهنمای جامع راه اندازی یک آژانس املاک مقاله را مطالعه نمایید .در حقیقت وظایف نامبرده شده جزء آن دسته از کارها هستند که به هیچ عنوان هیچ سیستمی قادر به انجام آن ها نیست. این مهم نشان دهنده آن است که نقش انسان ها را نمی‌توان به هیچ وجه به ماشین ها یا سیستم های مختلف الکترونیکی سپرد. ایجاد یا برقراری ارتباط بین افراد طرفین یک معامله و پیش بردن این ارتباط تا زمانی که منجر به عقد یک قرارداد شود هنر یک مشاور حرفه ای است.

همچنین در جریان یک معامله ممکن‌است اختلافات حقوقی پیش بیاید و یا کار به مراجع قانونی کشیده‌شود. در این صورت تنها یک مشاور کارآزموده امکان برقراری صلح بین طرفین یا اداره جلسه دادرسی را دارد.
شاید تصور عامه این باشد که با پیشرفت تکنولوژی نقش انسان ها در کسب و کارها کم رنگ‌شده و بسیاری از کارها توسط ماشین ها انجام می شود. اما با توجه به موارد ذکرشده، نقش انسان ها در شغل مشاور املاک مقوله ای نیست که بتوان از آن در آینده آژانس های مسکن چشم پوشی کرد.

 نقش فضای مجازی در حرفه مشاوره املاک

فضای مجازی همینطور که در سال های اخیر توانسته است بسیاری از کسب و کارها را به سمت خود جذب کند نقش مهمی در آینده آن ها نیز دارد. در رابطه با آینده آژانس مسکن نیز باید یاد آوری کرد که اگر تا دو سال آینده تمام کسب و کارها از جمله مشاورین املاک به فضای مجازی نپیوندند حتما مقاله نقش اینستاگرام در بازاریابی املاک و دیچیتال مارکتینگ در شغل املاک مطالعه شود و از مزایای آن استفاده نکنند به احتمال قریب به یقین افول پیدا خواهند کرد.

در بسیاری از مقاطع زمانی اتفاقاتی چون شیوع بیماری کرونا، مردم را به دوری از جامعه و قرنطینه مجبور کرده است و حتما در آینده نیز اتفاقات مشابهی رخ خواهد داد. در این هنگام مطمئن ترین فضا برای تمام فروشندگان کالا و خدمات فضای مجازی است. اگرچه گاهی افسارگسیختگی در این محیط ها دیده‌می‌شود اما نباید به خاطر سوء مدیریت این فضا از مزایای آن چشم پوشی کرد. (البته این موضوع نیز با نظارت بیشتر و اجرای قوانین این حوزه قابل حل است).

آینده آژانس های مسکن

تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، آپارات، لینک داین و... از جمله فضاهای مجازی بسیار معروف و پرطرفدار در کشور ایران هستند که سال هاست توانسته‌اند علاوه بر ایجاد ارتباط بین افراد جامعه، بار گردش مالی کسب و کارها را نیز به دوش بکشند. از مزایای این محیط می‌توان به نمایش محصول در فضای عامه ای که روزانه هزاران نفر از آن بازدید می کنند، فرصت بهتر و بیشتر دیده‌شدن، اداره کسب و کار اشخاص تنها با فشار چند کلید بر روی رایانه یا تلفن همراهشان، ارتباط همزمان با چندین مکان جغرافیایی مختلف بدون حضور فیزیکی و ... اشاره کرد.

فواید فضای مجازی در تبلیغات

آژانس های املاک می توانند از فضای مجازی برای به نمایش درآوردن فایل هایشان برای میلیون ها نفر به طور همزمان و بدون دخالت شخص بهره ببرند. خریدار و فروشنده هر دو می توانند فایل های مورد نظرشان را در سایت ها یا پیج های املاک جستجو کرده و پس از انتخاب و تصمیم گیری برای خرید به دفاتر مشاور املاک مراجعه نمایند. در این موقعیت مشاور می تواند فقط نقش ارتباط دهنده بین طرفین معاملات را بر عهده داشته باشد و بخش اعظم زمان خود را به کارهای مربوط به امور قراردادها یا کسب رضایت بیشتر مشتری اختصاص دهد. همچنین افراد نیز زمان کمتری را برای جستجوی ملک مورد نظر در بازار از دست‌داده و به نسبت از مزایای این فضا بهره خواهند برد.

امروزه بسیاری از دفاتر مشاور املاک از مغازه ها به داخل مجتمع ها انتقال پیدا کرده و یا حتی ممکن است در دفاتر اداری مستقر شده باشند. در این صورت به احتمال قوی تر از دید مشتری پنهان می مانند و دیگر نمی توانند به روش سنتی به کسب و کار خود بپردازند. در این صورت بهترین گزینه حضور در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها است تا بتوانند فایل های خود را در معرض دید مشتری قرار دهند.

در بسیاری مواقع، همانطور که اشاره شد مانند شیوع بیماری کرونا، دور کاری یکی از گزینه های کاری برای کارمندان است تا کمتر در معرض بیماری قرار بگیرند. در این زمان نیز استفاده از اینترنت می تواند یک فرصت کاری و کسب درآمد باشد. در کنار تمام مزایای استفاده از نیروی انسانی و فضای مجازی به طور خاص باید گفت که برای آینده آژانس های مسکن لازم است که بتوانند از هردوی این منابع در کنار هم استفاده کرده تا بهترین نتیجه را کسب نمایند.

آینده آژانس های مسکن

نتیجه گیری

شاید در کارخانه ها و صنایع سنگین وجود ماشین آلات تعداد بسیاری از کارهایی را که قبلا به صورت فیزیکی انجام می شد کم کرده باشد. اما در مشاغلی که به نحوی به روابط عمومی نیاز دارند همچون مشاورین املاک تکنولوژی کمک کننده نیروی انسانی است تا نتیجه بهتری را کسب نمایند. در نتیجه به هیچ عنوان اینترنت و فضای مجازی به تنهایی نمی توانند این کسب و کار را اداره نمایند.

لذا توجه به هر دو حوزه در آینده باعث می شود که از گردونه شاغلین این حرفه خارج نشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر خوانندگان عزیز پیرامون مزایای فضای مجازی و آینده شغلی این حرفه لازم است مقالات و در سایت املاکداران مطالعه شود.