صفر تا صد مطالبه اجاره معوقه از مستاجر

آنچه در این مقاله می خوانید:

 

امروزه به هر دلیل تعداد مراجعات حقوقی به دادگاه ها زیاد شده است. یکی از مواردی که در مراجع قضایی زیاد به آن برخورد می کنیم، مراجعات مربوط به پرونده های رهن و اجاره است. در این مواقع اطلاع از قوانین مربوط به اجاره چه از لحاظ فسخ و یا مطالبه اجاره معوقه از مستاجر برای هر کدام از طرفین بسیار لازم است.

خواهشمندیم در ادامه همراه ما باشید تا شما را با یکی از این موارد مهم که همان مراحل مطالبه اجاره معوقه است آشنا نماییم.

تعریف اجاره نامه 

اجاره نامه قراردادی است که بین صاحب ملک و اجاره کننده آن که به نام موجر ومستاجر شناخته می شوند، نوشته می شود. در این قرارداد مشخصات ملک مورد اجاره، مشخصات طرفین، قوانین حاکم بر آن اجاره و مبالغ رهن و اجاره توافق شده بین طرفین معامله نوشته می شود. در این باره باید تاکید کرد که عموما مبلغ رهن در ابتدای قرارداد دریافت می شود.

مبلغ اجاره به صورت ماهیانه به وسیله چک یا واریز به حساب موجر پرداخت می شود. اما مواردی پیش می آید که ملک به صورت رهن کامل یا پراخت اجاره طی یک فقره چک و در همان ابتدای قرارداد پرداخت می شود. در هر صورت همانطور که عنوان شد پرداخت می تواند صورت های مختلفی بنا بر توافق طرفین داشته باشد.

انواع اجاره نامه

اجاره نامه می تواند به چند صورت تنظیم شود. یک به صورت قرارداد عادی بین دو نفر که می تواند توسط یک شخص عادی تنظیم شود. دو قرارداد تنظیمی در دفاتر مشاوره املاک و مورد سوم تنظیم قرارداد در دفاتر ثبت اسناد و املاک یا همان دفترخانه است.

لازم به ذکر است که تنظیم هیچ یک از قراردادها به صورت دستی و خارج از دفاتر مخصوص ( اسناد رسمی یا مشاور املاک) به دلیل تبعات بعدی آن توصیه نمی شود. لذا توصیه مجموعه املاک داران به شما مراجعه به دفاتر معتبر است. این تذکر بدان جهت اهمیت دارد که اگر خدای ناکرده به مشکلی برخورد کردید بتوانید از مزایای یک قرارداد رسمی در محاکم قضایی استفاده نمایید.

انواع اجاره نامه

اجور معوقه چیست؟

قبل از این که به توضیح مفهوم اجور معوقه بپردازیم، باید بدانیم اجور چیست؟ اجور به معنای اجرت ها و جمع اجر است. معوقه نیز معنی عقب افتادن یا به تاخیر افتادن می دهد. اجور معوقه در مباحث حقوقی به معنای اجاره بها و مال الاجاره است. موجر در ازای دریافت اجاره بها به مستاجر اجازه استفاده از ملک خود را می دهد. مستاجر نیز بایستی اجاره بها را در موعد مقرر به موجر بپردازد. 

در صورتی که اجاره بها در موعد مقرر پرداخت نگردد، به آن اجور معوقه می گویند. در چنین شرایطی موجر یا مالک می تواند به دادگاه مراجعه کند و برای وصول اجور معوقه درخواست بدهد. بنابراین مطالبه اجور معوقه بایستی با مراجعه به دادگاه صالح انجام شود.

اجاره عقب افتاده یا معوقه

اگرچه مبلغ اجاره همان طور که گفته‌شد توافقی بین خریدار و فروشنده است، اما تا اینجای ماجرا همه چیز به خیر است، تا زمانی که مستاجر به هر دلیلی از پرداخت مبلغ اجاره خود امتناع ورزد و آنگاه چهره جدیدی از ماجرا رخ می‌نماید. در این زمان موجر مجبور می شود برای مطالبه مبلغ اجاره معوقه از مستاجر اقدام نماید.

در لحظه اول شاید بتوان موضوع را به صورت کدخدا منشانه و با صحبت های مشاور املاکی که قرارداد را نوشته است حل نموده و موجر به حق خود برسد. اما گاهی مساله در این مقطع زمانی حل نمی شود و کار به شکایت به مراجع قانونی می کشد.

در نظر داشته باشید که چه زمانی در مورد دریافت اجاره بهای معوقه اقدام می نمایید. در این مسیر حتما با دو اصطلاح اجاره عقب افتاده وهیچ مردی نمی‌تواند تا زمانی که تمامی حقوق همسرش را پرداخت نکرده است، او را طلاق دهد و هر اندازه که مدت زندگی مشترک بیشتر باشد، این حقوق نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل بسیاری از مردانی که بدون ‌هیچ دلیل منطقی قصد طلاق دادن همسر خود را دارند، از این اقدام منصرف می‌شوند.اجرت المثل مواجه می شوید که در ادامه به توضیحات لازم پیرامون آن خواهیم پرداخت.

تفاوت اجاره بهای معوقه و اجرت المثل

تفاوت اجرت المثل و اجاره بها چیست؟ در واقع اجاره بها به مبلغی گفته‌ می‌شود که مستاجر طی قرارداد اجاره ملزم می‌شود به هر نحوی که توافق شده‌است به موجر پرداخت نماید. پرداخت این مبلغ فقط در طی زمان قرارداد صورت می گیرد و به همین ترتیب به عدم پرداخت آن در این زمان مقرر، اجاره بهای معوقه می گویند.

اما اجرت المثل به مبلغی گفته‌می‌شود که مستاجر در آن زمان قراردادی با موجر ندارد. و به صورت غصبی در ملک مانده‌ است و مبلغی بابت تصاحب ملک نمی‌دهد. در این زمان یا قراردادی وجود نداشته و یا مدت قرارداد تمام شده و به هر دلیل تمدید نشده است. در نظر داشته باشید که این مبلغ توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود. البته گاهی این تصرف ملک به رضایت موجر است که بالتبع شامل قانون اجرت المثل نمی شود.

چگونگی فسخ قرارداد اجاره و دریافت مطالبات

طبق بند نوشته‌ شده در قراردادهای اجاره نامه موجود در مشاورین املاک اگر مستاجر بیش از یک ماه از پرداخت مبلغ اجاره خودداری نماید حق فسخ قرارداد را به موجب این تاخیر به موجر می‌دهد. البته در هر مرحله از قرارداد وقتی که تاخیری در پرداخت صورت بگیرد و زمانی که موجر چک ضمانت پرداخت اجاره را دارد می تواند از طریق بانک و مراجع قضایی بر روی چک اقدام قانونی نماید.

در نظر داشته‌ باشید که اگر زمان قرارداد اجاره به پایان رسیده‌ است و موقع تخلیه ملک فرا رسیده‌است می‌توان مبلغ اجاره معوقه و حتی خسارات واردشده را از کل مبلغ رهن کسر نموده و بقیه را به مستاجر پس بدهند.

تفاوت اجرت المثل با دعوی اجور معوقه در چیست؟

دعوی اجور معوقه زمانی مطرح می شود که بین مالک و مستاجر قرارداد تنظیم شده‌ باشد، اما مستاجره اجاره خود را پرداخت نکرده‌ باشد. اما اجرت المثل در مواقعی مطرح می شود که قرارداد وجود ندارد یا مدت آن به پایان رسیده باشد. همچنین اگر ملک به صورت غصبی و بدون اجازه مالک تصاحب شده‌ باشد، اجرت المثل مطرح است.

آیا مالک می تواند درخواست هزینه های برق و آب و سایر انشعابات را هم از مستاجر طلب کند؟

بله تمامی هزینه های انرژی بر عهده مستاجر است و موظف است آن ها را پرداخت نماید. در صورتی که پرداخت آن ها پشت گوش انداخته‌ شود ، موجر می تواند مبالغ آن ها را از مستاجر بگیرد.

دادخواست مطالبه اجاره معوق

در صورتی که نتوانستید با مشاوره و مصالحه مبلغ اجاره عقب‌افتاده را وصول‌ نمایید، نیازدارید که به مراجع قانونی‌ رفته و طرح شکایت کنید. برای دادخواست مطالبه اجور معوقه بایستی یک نامه درخواست حقوق عقب افتاده تنظیم شود. اما باید بدانید که در چه شرایطی به دادگاه مراجعه نمایید و یا به مراجع قانونی دیگر. اگر مبلغ مورد مطالبه شما دویست(200) میلیون ریال و کمتر باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید. و در صورت مطالبه مبلغ بیشتر از این باید به دادگاه صالحه و عمومی محل جغرافیایی وقوع ملک بروید.

در صورت نیاز به ارائه دادخواست الزام به پرداخت اجاره بهای معوقه و تحویل ملک به موجر، لطفا متن زیر را در برگه دادخواست وارد نمایید؛

ریاست محترم دادگاه عمومی شهرستان........../ ریاست محترم شورای حل اختلاف شهرستان .......... با سلام؛ احتراماً به عرض می رساند اینجانب .................... مالک خانه/ آپارتمان/ مغازه به آدرس ............................................................................................................ که مدارک لازم را پیوست نموده ام، به استحضار می رسانم که خوانده محترم از تاریخ............. تا ............. طی اجاره نامه شماره ........... و تنظیمی در تاریخ ............. مستاجر ملک بنده بوده اند ولی از تاریخ . ............. از پرداخت اجاره ماهانه به بنده خودداری نموده و اینجانب بر طی دادخواست ارائه شده، تقاضای مطالبه مبلغ اجاره بها/ اجرت المثل با جلب نظر کارشناس محترم دادگستری/ هزینه دادرسی و همچنین تخلیه ملک را از آن مرجع گرامی دارم.

با تقدیم تشکر و احترام 

فراموش نکنید که برای ارائه دادخواست اجاره معوقه از مستاجر به مراجع قضایی نیاز به ارائه مدارک زیر به پیوست آن را دارید:

  • کپی اسناد مالکیت

  • کپی اجاره نامه

  • رسید پرداخت هزینه دادرسی

  • کپی برابر اصل‌شده مدارک شناسایی

 لازم به ذکر است که هزینه دادرسی در مرحله شکایت بدوی تا مبلغ مورد درخواست دویست میلیون ریال و پایین تر به میزان 5/2 درصد ارزش کل خواسته، بیشتر از دویست میلیون ریال تا 5/3 درصد ارزش کل خواسته، در مرحله تجدید نظر 5/4 درصد ارزش کل خواسته و در مرحله فرجام خواهی تا 5/5 درصد کل ارزش خواسته است.

سخن نهایی

اگر متقاضی اجاره خانه در اصفهان هستید می توانید به سایت املاک داران مراجعه نمایید و در صورت تقاضای اجاره ملک در اصفهان خود یا تقاضای ملک جهت اجاره مشخصات خود را ثبت نمایید تا کارشناسان این مجموعه در اولین فرصت با شما تماس حاصل نمایند.