راهنمای انتخاب کاغذ دیواری

آنچه در این مقاله می خوانید:

داخلی یکی از مصالح ویژه در ساخت هر نوع ساختمانی است که می تواند بسیار در ظواهر امر موثر بوده و چشم هر بیننده ای را به خود جلب نماید. در طراحی دکوراسیون از مصالح متفاوت و کیفیت های مختلفی استفاده می شود. منظور از تمام آن ها ایجاد یک فضای ارام تر و مناسب تر برای زندگی است. البته امروز دکوراسیون فقط برای فضاهای مسکونی استفاده نمی شود.در ادامه این مقاله با ارائه نحوه انتخاب و خرید کاغذ دیواری با شما همراه می شویم.

املاک اداری و تجاری نیز سعی در بهبود محیط کار خود دارند. هماهنگ سازی بین این اجزا و همچنین تغییر فضا از جمله اهداف طراحان دکوراسیون است. در میان این مصالح کاغذ دیواری نقش مهمی را در بزرگ تر جلوه دادنِ فضا و رنگ و لعاب دادن به محیط دارد. در ادامه این مقاله با ارائه راهنمای انتخاب کاغذ دیواری با شما همراه می شویم.

 انتخاب کاغذ دیواری

دکوراسیون چیست؟

در هر ساختمانی علاوه بر مراحل ساخت و ساز که بخش سفت کاری و نازک کاری ساختمان را شامل می شود نیاز به یکسری از کارهای دیگر هم هست تا بتوان در آن خانه احساس راحتی و آرامش بیشتری را تجربه کرد. فضای یک خانه ممکن است کوچک و دلگیر یا شامل فضای خشک و سرد باشد. اما معجزه دکوراسیون داخلی باعث می شود افراد ساکن در آن محل بتوانند در فضای متفاوت تر و بهتر از آنچه وجود دارد زندگی یا کار کنند.

هماهنگی بین نور و رنگ در وسایل موجود در خانه یا اداره حس زندگی را به افراد انتقال می دهد. شاید شما به وجود یک گلدان در گوشه ای از ساختمان توجه کرده باشید. این جزء کوچک ممکن است قیمت زیادی نداشته باشد و یا بعضا حتی متوجه وجود یا عدم وجود آن در فضا نشوید ولی به طور غیر مستقیم در فضا اثر خود را می گذارد.

شید تصور کنید که خودتان می توانید به راحتی دکوراسیون منزل یا محل کار خود را انتخاب نموده و بچینید. اما توجه کنید که این کار را باید به اهل فن خود بسپارید. کسانی که در امر دکوراسیون متخصص هستند مدت های مدیدی را در این زمینه آموزش دیده و توانسته اند به مهارت خاص خود برسند. برطبق همین مهارت است که ممکن است آنچه به نظر ما زیبا می آید از نظر آنان پر از نقص و عیب باشد.

 انتخاب کاغذ دیواری

لزوم وجود دکوراسیون در منزل یا محل کار 

دکوراسیون به دو نوع یا سبک مدرن و سنتی تقسیم می شود. تاریخچه دکوراسیون داخلی به صورتی که امروزه به آن سنتی می گویند به ابتدای تاریخ بشریت باز می گردد. انسان ها نه تنها همیشه به زیبایی خود اهمیت می داده‌اند بلکه زیبایی محیط زندگی نیز برایشان اهمیت خاص داشته‌است.

نقاشی های روی دیوار غارها، سنگ نبشته ها، تزئینات کاخ ها و معبدها همه و همه نشان از فطرت زیبا دوست انسان ها دارد. شاید در گذشته استفاده از رنگ ها ی گرم و طراحی دکوراسیون برای اماکن مذهبی و دولتی مهم بوده است اما در دنیای امروز این طراحی راه خود را به منازل مسکونی نیز باز کرده است.در دو قرن اخیر توجه بیشتری به سمت دکوراسیون داخلی معطوف شد که از آن جمله می توان به اهمیت دیوارپوش ها اشاره کرد.

انواع دیوارپوش ها

به جهت کسب اطلاعات بیشتر باید بدانید که دیوارپوش ها در دو بخش ساختمان استفاده می شوند. دیوارپوشهایی که در نمای ساختمان مورد استفاده هستند و نوعی از آن ها که مخصوص داخل ساختمان است. اگرچه در مقطعی از زمان از سنگ ها ی مصنوعی و طبیعی و همچنین آجرهایی که در نمای بیرونی استفاده می شد، در درون خانه هم کمک می گرفتند اما با پیشرفت بیشتر مصالح ساختمانی و دکوری سبک کار بسیار تغییر کرده است. در ادامه انواع دیوارپوش ها را معرفی خواهیم کرد؛

دیوارپوش های سنتی

از قدیم رنگ و گچ جزء ثابت دیوارپوش ها بوده اند. اما به مرور زمان و طبع تنوع طلب انسان ها رنگ های سرد و یکدست دیگر نمی تواند جلب توجه نموده و افراد را قانع نماید. کار تا جایی پیش رفته است که هم اکنون افراد تمایل به رنگی بودن سقف، کاشی های استفاده شده در سرویس بهداشتی و آشپزخانه نیز دارند. لذا به مرور زمان طراحان در فکر ایجاد تنوع بیشتر و کسب رضایت بیشتر مشتریان هستند.

 انتخاب کاغذ دیواری

دیوارپوش های شیشه ای و آینه ای

دیوارپوش های شیشه ای بیشتر اوقات از شیشه های رنگی تشکیل می شود. این شیشه ها به سبک قدیمی هستند و با انعکاس نور در رنگ های مختلف گرمی خاصی به فضا می دهند. و اما استفاده از آینه در پوشش دیوارها علاوه بر جلوه و زیبای خاصی که به فضا می دهد با انعکاس تصاویر باعث بزرگ تر جلوه نمودن فضا می شود.

 انتخاب کاغذ دیواری

دیوارپوش های سنگی

سنگ ها چه از جنس طبیعی آن و یا حتی مصنوعی در کلاسیک جلوه دادن فضای خانه تاثیر بسیاری دارند. این سنگ ها بیشتر در دیواره های شومینه، آشپزخانه و یا حیاط و استخر استفاده می شود.

دیوارپوش های چرمی

این نوع از دیوارپوش ها در مراکز تجاری یا هتل ها بیشتر استفاده می شود. جالب آن است که این دیوارپوش ها عایق صدا و حرارت هم هستند. و به دلیل نرمی و توپر بودن در مهدکودک ها و باشگاه های ورزشی نیز استفاده می شود.

 انتخاب کاغذ دیواری

دیوارپوش های چوبی

این نوع از دیوارپوش ها از جنس چوب و یا ام دی اف هستند و عموما در قطعات باریک و رنگ های متنوع استفاده می شود. البته ممکن است به دلیل ایجاد هماهنگی در کف نیز از این نوع پوشش ها استفاده شود.

دیوارپوش های سه بعدی

این نوع از دیوارپوش ها با استفاده از نور و سایه جلوه بسایر زیبایی را به فضای داخلی می دهند. لازم به ذکر است که دیوارپوش های سه بعدی قابل شستشو و بسایر سبک هستند و نصب بسیار آسانی دارند.

 انتخاب کاغذ دیواری

دیوارپوش های کاغذی

کاغذ دیواری ها از انواع دیوارپوش ها هستند که بسیار سبک، متنوع و قابل شستشو بوده و حتی در هنگام نصب نیز زحمت زیادی را ایجاد نمی کنند. البته همین نوع از دیوارپوش نیز انواع متعددی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

کاغذ دیواری کاغذی

این دسته از دیوارپوش ها از جمله ارزان ترین و دم دستی ترین انواع کاغذ دیواری هستند که عمر زیادی هم ندارند. اما توصیه می‌شود در محل هایی که رفت و آمد زیادی ندارد، در دسترس کودکان نیست، نیاز به شستشو و تمیزکاری مرتب وجود ندارد و مواردی از این دست استفاده می شود.

کاغذ دیواری پی وی سی

این نوع کاغذ دیواری ها از استحکام بالاتری برخوردارند و همچنین قابل شستشو هستند. به علت دوام بالاتر می توان از آن ها در دفاتر اداری و تجاری نیز استفاده کرد و کمتر آسیب به آن ها وارد می شود.

 انتخاب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری نانو

همانطوری که سال ها است راجع به فناوری نانو و مزایای آن شنیده اید، کاغذ دیواری های نانو هم دارای مزیایی هستند که شاید زیاد در مورد آن ها نشنیده باشید. مزیت ضد گرد و غبار بودن این نوع دیوارپوش ها باعث می شود زمانی برای تمیز کردن آن ها هدر نشود. این نوع کاغذ ها در برابر حرارات و صدا عایق هستند و همچنین مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارند. همانطور که از تکنولوژی نانو انتظار می رود به این نوع از دیوارپوش ها ویژگی های ممتازی داده است.

کاغذ دیواری سه بعدی

این نوع از دیوارپوش ها فضای سه بعدی و برجسته ای را به محیط کار یا زندگی شما می دهند. اگر از جمله افرادی هستید که از دکوراسیون دارای حجم لذت می برید این نوع از کاغذ ها با وجود ویژگی های خاص دیگر مانند طول عمر بالا و مقاومتشان گزینه خوبی محسوب می شوند.

 انتخاب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری با الیاف طبیعی

این نوع از دیوارپوش ها از الیاف طبیعی ساخته‌می‌شوند. ولی با تمام ویژگی های که در ادامه ذکر می‌شود هزینه بیشتری را برای کارفرما به دنبال دارند. علاوه بر آن قابلیت شستشو و مقاومت بالا به اضافه مقاومت زیاد و ضد حساسیت بودن برای افرادی که دچار آلرژی های پوستی و تنفسی هستند، ضد خش نیز هستند.

کاغذ دیواری های بافت دار و مخملی

 این نوع از کاغذ ها دارای بافت برجسته و طرح های مخملی هستن که برعکس ظاهر زیبا و کلاسیکشان، به سختی شسته و تمیز می شوند.

تا اینجا با انواع دیوار پوش و مخصوصا کاغذ دیواری ها آشنا شدید. اما موضوع مهم در این باره این است که کدام یک از این دیوارپوش ها مناسب ساختمان شما است و به چجه نکاتی قبل از هزینه در این مورد باید دقت کنید.

روش های انتخاب کاغذ دیواری

بسیار مهم است که کاغذ دیواری را بر حسب متراژ محل و همچنین اندازه رول ها و قطعات کاغذ انتخاب کنید اما از همه آن ها مهم تر انتخاب بر حسب محل مورد استفاده است. در این باره به مکانی که قرار است کاغذ به عنوان دیوارپوش استفاده شود دقت فرمایید.

سعی کنید در نتخاب هر نمونه مصالح دکوراسیون با کارشناس مربوطه مشورت نمایید. هماهنگی رنگ و طرح کاغذ دیواری با سایر وسایل منزل، میزان نور ساختمان، متراژ فضای پذیرایی، اتاق یا محل تجاری، مقاومت جنس در برابر ضربه و خش، انتخاب طرح های ساده ای که بعد از گذشت مدت کوتاه از بورس خارج نشود و ... از جمله نکاتی است که حتما باید در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشی که از یک رنگ و طرح در تمام ساختمان استفاده نکنید و حتما موقع خرید مقداری کاغذ اضافه تر خرید کنید که در صورت بروز اشتباه محاسباتی یا پارگی و ایجاد خش قابل تعویض باشد. قبل از اقدام به انتخاب دکوراسیون حتما با استادکار دیوار کوب و pvc و قرنیز و ابزار ساختمان در اصفهان مشورت کنید

جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر به مجله املاک داران مراجعه کرده و مقالات طراحی و معماری و دکوراسیون داخلی را بررسی نمایید.