چطور یک همسایه خوب باشیم ؟

همسایه خوب بودن و همسایه خوب داشتن یکی از فاکتورهایی است که خانواده تان و شما را برای جابه جایی دو دل می کند. در این یادداشت مجله املاک داران علاوه بر ویژگی همسایه خوب ، نکاتی را یادآوری می کنیم که یک همسایه خوب را از همسایه ناخوش آیند تفکیک می کند. در واقع اساسا همسایه خوب بودن به انسان دوستی شما باز می گردد؛ و هرچه این احساس را در خود تقویت کند مسلما بهترین همسایه برای دیگران خواهید بود.

فرهنگ همسایگی در یک محله در دنیای امروز رو به فراموشی است. مجموعه فعالیت های اجتماعی یک خانواده در محله یا آپارتمان که با هدف گسترش ارتباطات و اعتبار محلی انجام می شود، همسایگی نامیده می شود. البته این تعریف نه به لحاظ موضوع مشخص در زمینه خانه و هم محله بودن شما به کار می رود بلکه در بسیاری از موارد همفکری و هم شغلی هم به کار می رود. با توجه به این تعریف می توان همسایگی را در فرهنگ آپارتمان تعریف کرد که در ادامه این یادداشت به آن می پردازیم؛ مجله املاک دارن در این یادداشت به شما کمک می کند چگونه همسایه خوبی باشیم.

کله قند قدیم ، شکلات امروز

تا چند سال پیش در دورهمی ها یک ظرف غذا برای همسایه‌ها کنار می‌گذاشتیم و اعتقاد داشتیم چون بوی غذا در فضا پیچیده بهتر است دیگران هم از غذا بچشند. می توان این موضوع را این گونه بیان کرد که تقسیم موارد غذایی میان همسایگان همانند شیرینی دادن در مجالس دلپذیر است. به عنوان مثال: اگر تازه اسباب‌کشی کرده‌اید و با هیچ‌یک از همسایه‌ها آشنایی ندارید، یک ظرف شیرینی و کیک خانگی یا حتی شکلات برای شروع دوستی راه خوبی است. بردن کیک و شیرینی بهانه خوبی می شود برای رفتن به خانه همسایه و ارتباط با او. بسیاری از ما در مناسبت‌های مذهبی نذری می‌پزیم یا شب‌های جمعه برای شادی روح درگذشتگان‌مان خیرات می‌کنیم. در این موارد همسایه‌ها را فراموش نکنید.

درباره زندگی دیگران تا مقیاس های جغرافیایی زیاد فکر  نکنید و با خانوادتان آنها را به اشتراک نگذارید چرا که می توانید در این مورد مطمئن باشید که آنها نیز درباره شما نیز همچین رفتاری در خانه شان نشان می دهند برای پیشگیری از دخالت همسایه‌هایتان در زندگی شخصی‌تان اجازه ندهید جلوی شما از دیگران بدگویی کنند و بحث را عوض کنید؛ و همچنین شما نیز این اخلاق را رعایت کنید. همسایه خوب کسی است که به زندگی شخصی و خصوصی دیگران سرک نکشد و اجازه ندهد کسی از زندگی خصوصی اش سر درآورد.

اطلاعات خصوصی دیگران را به اشتراک نگذارید

اگر چه امروزه نداشتن شماره همسایه‌تان کمی دور از انتظار است. بسیاری از ما در شبکه‌های اجتماعی با افرادی که نمی‌شناسیم و کیلومترها از ما فاصله دارند، ارتباط داریم. داشتن شماره را می‌توان به عنوان کاری ضروری تلقی کرد. قطعا روزی پیش می‌آید که لازم است به او زنگ بزنید و مطمئن باشید این نیاز را او نیز به شما پیدا خواهد کرد.باید در این موضوع امین باشید و اطلاعات شماره و دیگر راه های ارتباطی با همسایتان را در اختیار دیگران قرار ندهید تا او نیز به شما اعتماد کند. اگر سختتان است که از او تقاضای شماره و یا ایمیل کنید می توانید روی جعبه کیک یا کادویی که می برید آن را یادداشت کنید.

برای همدلی و همکاری آماده باشید

کسی که تعارف می کند مشخص است: "اگر کاری داشتی روی من حساب کن" این جمله می تواند هشداری برای دیگران باشد تا روی شما هرگز حساب نکنند. اجازه دهید او خودش به این باور برسد که می تواند روی شما حساب کند. قرار است شما یک همسایه خوب باشید و یکی از ویژگی های همسایه خوب در دسترس بودن برای همکاری است.اگر می خواهید از تعارفات بی‌معنی و خسته کننده دور باشید، از نیازهای شخصی اش مطلع شوید. مثلا: اگر بچه دارند و پرستاری از بچه برایتان کار سختی نیست می‌توانید پیشنهاد کنید از او نگهداری می کنید. اگر با چندین کیسه خرید سر رسیدند می‌توانید در جابه‌جایی آن‌ها تا واحدشان کمک کنید. موقعیت‌هایی که بتوان یک همسایه خوب بود و کمک کرد زیاد پیش می‌آید، فقط کمی توجه به هم و انسان دوستی لازم است.

شیک و مجلسی باشید

همواره برای همسایتان زیبا باشید نه فقط خود و پوششتان بلکه محیطی که در آن زندگی می کنید و همچنین مسیر رسیدن به خانه تان را زیبا کنید. بسیاری از همسایه‌ها حین بردن کیسه زباله بی‌دقتی می‌کنند و ردی از زباله و شیرآبه به‌جا می‌گذارند؛ سعی کنید شما از آن دسته نباشید.هرگز وسایلتان را در مکان های عمومی مانند: راهرو ها نگذارید. دیدن چندین جفت کفش دم در خانه هم منظره ناخوشایندی است. مخصوصا وقتی خانه‌تان تک‌واحدی نباشد و آسانسور نداشته باشید و مطمئن باشید همسایتان آن را زیر نظر دارد.

وقت استراحت کار نکنید

بسیار پیش خواهد آمد که از دست همسایه‌های بی‌ملاحظه‌ای که وقت و بی‌وقت دریل‌کاری و چکش‌کاری می‌کنند و با سروصدای زیاد چیزی نصب می‌کنند، به تنگ می آیید. وقتش شده هرچه برای خودتان می‌پسندید برای دیگران هم بپسندید. همسایه خوب قبل از شروع تعمیراتی که به هر نحو بقیه را درگیر می‌کند به همسایه‌اش اطلاع می‌دهد. بهتر است قبل از شروع به کارساعات مشخصی را با همسایتان هماهنگ کنید و در ساعات مزاحمت ایجاد نکنید. دقت کنید که صبح زود و شب اصلا زمان‌های مناسبی برای کار نیست و در این اوقات افراد در حال استراحت هستند.

پا را از حد خود فراتر نگذارید

ضمن برقراری ارتباط با همسایه تان حدود خود را بشناسید. تقاضای کمک به همسایه وقت‌ و بی‌وقت و به دفعات، کار درستی نیست و به عنوان سواستفاده از رفتار خوب دیگران تلقی می شود. اگر سایرین هم برای شما مزاحمت ایجاد کردند بهتر است با آن ها رو راست باشید.مراسم های محلی را به همسایه تان اطلاع دهید، شاید بتوانید با هم کاری گام موثری در بهبود ارتباط‌تان بردارید. برای نسل گذشته، همسایه‌ها گاهی از اعضای خانواده نزدیک‌تر بودند و در غم‌ها و شادی‌ها شریک می‌شد. همسایه می تواند یک دوست، برادر، خواهر و... باشد. همسایه را از خودتان بدانید تا او نیز شما رو از خودش بداند.

نتیجه گیری

رفتار اجتماعی یکی از علومی است که همواره از سوی جامعه شناسان مورد آزمایش و پژوهش قرار گرفته است. در این زمینه همسایگی و رفتار همسایه ها در یک محله یا آپارتمان با یک دیگر اصلی ترین المانی است که مورد بررسی قرار می گیرد. سعی کنید شما در این اندازه گیری بهترین عملکرد را داشته باشید. به نظر شما همسایه خوب چه ویژگی هایی دارد؟ در محله شما همسایه ها چه مزاحمت هایی برای شما ایجاد می کنند؟ برای رعایت حقوق همسایگان در محله چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ خوشجحال می شویم نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر مخاطبان املاک داران در میان بگذارید.